Ohita valikko

Vastuullisuuden, eettisyyden ja kotimaisuuden kudelma

web_Lankapuoti_Tiukula_2023-Business_Joensuu_kuva_Jarno_Artika_2

Lankapuoti Tiukulasta uutisia pukkaa! Tammikuussa yritys toi markkinoille ensimmäisen oman lankabrändin, Neulojan Sohvillan. Maaliskuun lopulla lankapuoti muuttaa uusiin tiloihin Joensuun Raatekankaalle. Verkkokaupan ohella kivijalkamyymälä, neulojien olohuone ja villojen lajittelu saavat enemmän tilaa. Pysyvää Tiina Simpuran yrittäjyydessä ovat arvot ja vastuullisuus.

Tiina Simpura perusti Lankapuoti Tiukula Oy:n yhdessä puolisonsa kanssa vuonna 2021.

- Moni on kysellyt, että iskinkö tietoisesti koronan saumaan. Vaan se ei ollut motivaattori. Kaiken takana on kiinnostus eettiseen ja vastuulliseen tuotantoon. Suhtautumiseni kuluttamiseen ja vaatteisiin ylipäätään on tiedostavaa, Simpura taustoittaa.

Toinen vahva motiivi ryhtyä sivutoimiseksi yrittäjäksi on innostus käsitöihin. Taito oli hyppysissä jo nuorena. Sittemmin aikaa veivät rakennustekniikan insinööriopinnot ja perheen perustaminen. Lapsista esikoinen on nyt 4-vuotias, nuorimmainen 2 vuoden ikäinen. 

- Kun kuopus syntyi, päätin olla kotona vähän pidempään. Elämäntilanne oli otollinen verkkokaupan perustamiselle. Tekstiiliteollisuuden vastuullisuusasiat kiinnostivat. Kyseenalaistan myös sen, että Suomesta tuotanto on siirretty kehitysmaihin. Halusin tehdä asioita toisin, Simpura jäsentää motiivejaan. 

Rehellinen kuluttajalle

Lankapuoti Tiukulassa tarjolla on monipuolinen valikoima lankoja virkkaukseen ja neulontaan. Suurin osa langoista on valmistettu suomalaisesta lampaanvillasta Suomessa.  

- Suurin osa langoista on jälleenmyytäviä tuotteita. Markettilankoihin verrattuna hinnat ovat korkeampia. Se taas rajaa kohderyhmää, jonka tavoittamiseksi on tehtävä kovasti töitä. 

Töitä paiskimaan yrittäjä on valmis juuri kotimaisuuden, eettisyyden ja vastuullisuuden vuoksi. Simpuran puheessa kuuluu toistuvasti rehellisyys ja avoimuus kuluttajaa kohtaan. Yrittäjää harmittaa kuluttajien harhaanjohtaminen.  

-  Esimerkiksi merinovillaa hehkutetaan kovasti. Sitä markkinoidaan mulesing-vapaana tuotteena. Kertomatta jää, että isoissa merinovillan tuottajamaissa lampaiden tehotuotanto aiheuttaa eroosiota ja vähentää luonnon monimuotoisuutta. Merinolampaita kasvatetaan nimenomaan villan vuoksi. Vastaavasti Suomessa lampaita kasvatetaan lihan vuoksi, villa on lampaista saatava sivutuote.  

Mulesing on lampaille tehtävä kivulias toimenpide, jonka tarkoituksena on estää loiseläimistä johtuvia infektioita. Menetelmä on käytössä esimerkiksi Australiassa. 

Tiina Simpuran mielestä hänen tehtävänsä alan yrittäjänä on auttaa tiedostavaa kuluttajaa. Sen vuoksi hän kritisoi tietyiltä osin myös Avainlippu-merkkiä ja ilmausta Made in Finland. Merkinnät eivät aina kerro, mikä osuus tuotannosta on suomalaista ja mikä tuontia. Mielikuva kotimaisuudesta ei aina ole koko totuus. 

Tavoitteellista kehittämistä

Tiina Simpura tekee päivätyökseen rakennesuunnittelua Joensuussa 80-prosenttisella työajalla. Päivätyöstään osa-aikainen yrittäjä ei suunnittele laisinkaan luopuvansa. 

-    Tiukulaa perustettaessa ensisijainen tarkoitus ei ollut ryhtyä haalimaan valtavaa liikevaihtoa, himobisnestä langoista. Toki yrittäjänä tavoittelen kasvua ja suhtaudun yrittämiseen kunnianhimoisesti.

Tavoitteellisuus näkyy myös Tiukulan ikiomassa Neulojan Sohvilla -brändissä. Simpura nimittää brändiä ”Pohjois-Karjalan lankahelmeksi”.

-    Langat on valmistettu Pohjois-Karjalassa luontoa kunnioittaen ja pieniä lammastiloja tukien. Villat tulevat Tohmajärveltä, Joensuusta ja Polvijärveltä. Villat on pesty Polvijärvellä ja kehrätty Nurmeksessa, Simpura luettelee.

Tiina Simpura pitää kunnia-asianaan taitoa neuvoa ja vastata asiakkaiden kysymyksiin. Simpura osaa itse myös kysyä neuvoa. 

-    Tohmajärvellä kun asun – toistaiseksi siellä sijaitsee myös yritys – lähellä oleva yritysneuvontaorganisaatio oli Keski-Karjalan Kehitysyhtiö Keti. Kun Keti lopetti toimintansa, otin heti yhteyttä Business Joensuun kuntavastaavaan Timo A. Hartikaiseen. Tarve oli saada tukea ja apua muun muassa markkinointiin liittyviin asioihin.

Business Joensuun palveluvalikoimasta Simpura on toistaiseksi hyödyntänyt kuntavastaavan sparrausta sekä DigiGrow-valmennusta. Aikomuksena on lähteä myöhemmin mukaan myös Business Joensuun Virtaa-valmennukseen. Kyse on nimenomaan pienyrittäjille tarkoitettu ryhmävalmennus.

Yhteisöllinen Tiukula

Sitoutuminen ja kunnianhimoisuus konkretisoituvat myös toiminnan yhteisöllisyydessä. Lankapuoti Tiukula järjestää yhteisiä neulontatapaamisia muun muassa Lietsu-hotellissa. Jatkossa neuletapahtumia järjestetään myös Joensuun uusissa tiloissa Helinintie 6:ssa. 

-    Tapaamisissa lankojen myynti ei ole se pääasia, vaan yhteisöllisyys. Aikatauluista tiedotamme nettisivujen menokalenterissa ja Facebookissa. Tiukula tarjoaa yksilöllistä palvelua myös WhatsApissa.


Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy
Kuva: Jarno Artika

Kolme logo Euroopan Unioni Euroopan aluekehitysrahasto, Vipuvoimaa EU:lta ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

 

Sinua voisi kiinnostaa

18.01.2024 Kasvuhakuiset PK-yritykset

Kiihdytyskaistalla vuodesta 2017! Niin voi syystä kiteyttää Kotityö Turusen yritystarinan. Yrittäjäpariskunta Inkeri ja Taito Turunen ovat kuudessa vuodessa kasvattaneet yrityksestä Heinäveden...

11.12.2023 Kasvuhakuiset PK-yritykset

Ulkopuolista näkökulmaa, ideoita tuotteistamiseen ja uusia askelmerkkejä kehittämiseen. Kera näiden tarpeiden Trauma- ja psykoterapiakeskus Geneesin Tara Tuomisilta ja Kehoterapiakeskus Nexuksen...

13.11.2023 Kasvuhakuiset PK-yritykset

”Positiivisen kautta eteenpäin”, muistuttaa Kesport Ilomantsin kauppias Heli Kortelainen valmistellessaan myymälän esillepanoa edessä siintävään hiihtokauteen. Syyskuun lopulla yrityksessä juhlittiin...

Tilaa uutiskirje

Pysy ajantasalla Business Joensuun tapahtumista ja ajankohtaisista