Kun kansainvälinen työnhakija, työnantaja ja paikalliset työllisyys- ja koulutuspalvelut yhdistävät voimansa, syntyy tuloksellinen polku, joka tukee työnhakijan integroitumista työelämään ja vastaa...
Vastuullinen milleniaali
Porokylän Leipomon tuore kasvo Laura Hyvärinen (38) on visiitillä Lieksan Kerantiellä. Uuden edessä ovat niin Hyvärinen kuin tänä vuonna 40 vuotta täyttävä Porokylän Leipomokin. Hyvärinen aloitti viestintä- ja vastuullisuuspäällikön tehtävässään alkuvuodesta 2023. Kevätkesällä käynnistyy Porokylän kolmas leipomoyksikkö Kerantiellä.
- Vastuullisuus on valtavan laaja kokonaisuus, jonka kiteytän oikein tekemiseksi. Itseäni vastuullisuudessa motivoi tietynlainen idealismi, halu parantaa maailmaa. Motivoi myös se, että vastuullisesti toimimalla voidaan minimoida hukkaa, parantaa tuottavuutta, säästää energiaa ja huolehtia henkilöstön hyvinvoinnista, Laura Hyvärinen listaa.
Hyvärisen mielestä Porokylässä on oltu kaukokatseisia. On havainnoitu markkinoiden muutoksia ja kuluttajan käyttäytymistä. Asioita on tehty yhdessä, arvoja ja strategiaa pohdittu niin yhtiön johdossa kuin henkilöstön kanssa yhteisillä Riivauspäivillä. On kurkistettu porukalla tulevaan työpajoissa ja tankattu iloa ja energiaa liikkumalla, henkistä hyvinvointia unohtamatta.
- Vastuullisuutta kaikki tuo, kuten myös kotimainen vilja, Pielisen muikut, suomalaisen karjatilan maito ja Leanin hyödyntäminen osana hukan minimointia. Vastuullisuuden tarttumapintaa on myös johtamisen kehittämisessä.
Porokylän Leipomo starttasi 40 vuotta sitten kolmen veljeksen perheyhtiönä. Pari vuotta myöhemmin leipomossa työskenteli 12 henkilöä. Tuolloin toimitusjohtaja Eero Kärki mainitsi Karjalan Maan haastattelussa, ettei leipomolla ole aikeita ryhtyä markkinoimaan tuotteita Nurmeksen ja Valtimon ulkopuolelle. Vuoden 2023 alussa Porokylä työllisti jo 180 työntekijää. Suomen kuudenneksi suurin leipomo on valtakunnan suurin ruislimppujen ja gluteenittomien tummien leipien valmistaja. (*(NielsenIQ Homescan, tummat leivät, ostot arvossa, 52w päättyen 9.10.2022)
- Ympäristö, laatu, henkilöstö… termistö on muuttunut, toiminnot ovat sinällään tuttuja. Vastuullisuuden käsite on laajentunut. Kyse on myös viestinnästä. Yritysten pitää pystyä vastaamaan asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kysymyksiin raaka-aineista, toimitusketjuista, ympäristöön liittyvistä valinnoista, työoloista, taloudesta – totuudenmukaisesti, selkeästi ja läpinäkyvästi.
Uutta leipomotilaa Kerantielle valmistuu 6 000 neliömetrin verran – kaksi tuotantolinjaa, lähettämö ja lastausalue sekä työntekijöiden sosiaalitilat. Vastuulliset valinnat näkyvät kone- ja laitehankinnoissa, sivuvirtojen ohjaamisena biokaasuksi, tuulisähkönä ja suunnitelmina aurinkoenergian hyödyntämisestä. Kaksi käytettynä ostettua sähköautoa toimii päästöttöminä menopeleinä, kun työntekijöiden pitää päivän mittaan pendelöidä Nurmeksen ja Lieksan yksikköjen välillä.
Kerantien tuotantoyksikön rakentamisessa yksi osa vastuullisuutta on ollut työntekijöiden osallistuminen tilojen toteutukseen.
- Toteutusta on lähdetty tekemään Leanin 5S-menetelmää hyödyntäen. Työntekijät pääsevät itse vaikuttamaan työpisteisiin, työympäristön organisointiin ja toimintatapojen yhdenmukaistamiseen. Kyse on laadusta ja tuotannon tehokkuudesta ja myös työssä viihtymisestä, Hyvärinen muistuttaa.
Laura Hyvärinen on elintarviketieteiden maisteri, aiempaa työkokemusta hänellä on sekä elintarviketeollisuudesta että järjestö- ja viestintätöistä. Vielä kuluvan vuoden hän jakaa työaikansa puoliksi Porokylän Leipomon viestinnän ja vastuullisuusasioiden sekä Kehittyvä Elintarvike -lehden päätoimittajuuden kesken. Ensimmäisen vuoden tavoitteena on luoda Porokylälle vastuullisuussuunnitelma.
- Suunnitelman käyttöönotto tulee olemaan pitkä prosessi. Tarvitaan mittareita, seurantaa, dataa vaikuttavuudesta ja tuloksista. Onneksi olen salapoliisiluonne – minua kiinnostaa selvitellä ja tutkia asioita.
Lue myös: Vastuullisuus kuuluu kaikille
Lue myös Porokylän Leipomon viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Laura Hyvärisen blogi: Mikäs teidät sai tänne muuttamaan?
Artikkeli on julkaistu ensimmäiseksi Pohjois-Karjalan maakuntaliiton Trendit- julkaisussa nro 1/2023.
Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy
Kuva: Marika Pulkkinen