Ohita valikko

Pelisilmää, paineensietokykyä ja hyvää palvelua

Kaupparinne Oy:n Harri Mikkonen ja työntekijät rautakaupassaan | Business Joensuu

Saisiko olla rakennustarvikkeet taloon, jätevesijärjestelmä, monen sortin työkalut omaksi tai vuokralle, uusi keittiö ja kodinkoneet, kunnon työkengät tarvitsijalle, polttoainetta tankkiin, metsästäjälle patruunat ja eväät vielä metsästäjän koirallekin? Näissä ja monissa muissa tarpeissa sinua palvelee Kaupparinne Oy. Kaupparinne Rääkkylän Rasivaarassa on uniikki ostoskeskus - kokoaan suurempi palvelupiste, joka kasvaa ja kehittyy. 

”Harri Mikkonen, kuinkas voin palvella”, vastaa puhelimeen Harri Mikkonen, Kaupparinne Oy:n yrittäjä.  Mikkosella ja hänen myyjätiimillään on takana kiireinen kesä. Vilkkaus Kaupparinteellä herättää uteliaisuuden – koko Rääkkylässä on asukkaita parisen tuhatta; viimeisen 20 vuoden aikana asukasmäärä on vähentynyt yli kolmanneksella. Mistä ne asiakkaat Rasivaaraan oikein tulevat?

-  Asiakaspiiriä on saatu kasvatettua Rääkkylän ulkopuolelle Joensuun, Hammaslahden ja Kiteen suuntaan, kauppias Mikkonen kiteyttää.

Työntekijästä yrittäjäksi

Harri Mikkonen opiskeli tradenomiksi Joensuussa. Opintojen jälkeen työkokemusta karttui joensuulaisissa rautakaupoissa. Rääkkylästä kotoisin olevan vaimonsa kanssa Mikkonen päätyi ostamaan talotontin Rääkkylän Niemisestä. Silloinen pesti K-ryhmän rautakaupassa sai jäädä, ja Mikkonen teki vuodenpäivät töitä remonttihommissa.

Kaupparinteen aiempi omistaja Teppo Mononen hoksasi Mikkosessa tekijämiehen ja pyysi häntä myyjäksi Kaupparinteelle. Vuonna 2014 Mikkosesta tuli rautakaupan osakas. Vuonna 2020 Kaupparinne siirtyi yrityskaupassa kokonaan Mikkosen omistukseen. 

Palvelulupaukselle katetta

”Asiakaspiiriä on saatu kasvatettua ” – palataanpa tuohon yrittäjän toteamaan tarkemmin. Taito laajentaa koostuu lopulta monesta osatekijästä. Hyvä palvelu on Mikkosen mukaan työkaluista tärkein. Hyvän palvelun perusta on myyjien ammattitaito ja se, että kauppaan tulija takuulla löytää myyjän, jolta kysyä. Asiakkaiden luottamuksesta kertoo sekin, että rakennustarvikekauppaa tehdään paljon myös sähköpostitse. 

- Kuluvan syksyn aikana etsimme Kaupparinteelle neljättä myyjää vakituiseen pestiin. Varsinkin kesäkaudet ovat niin kiireisiä, että myyntiväkeä tarvitaan – joustavia ja hyvällä pelisilmällä varustettuja. Kesäisin hommassa apuna ovat myös kesätyöntekijät.

Kaupparinteellä tärkeä osa hyvää palvelua ovat toimivat myymälä- ja varastotilat. Paljon kiitosta tulee myös joustavista kuljetus- ja nostopalveluista. 
Yksi vahvuus on myös Kaupparinteen valikoima. Kaupparinteen juuret juontavat 1950-luvun alkupuolelle. Alussa yritys toimi K-ryhmässä. Vuosien saatossa ketju muuttui Rautanetiksi. Sittemmin Kaupparinne on valinnut yksityisen vapauden.

-  Yksityisenä rautakauppana meillä on mahdollisuus pitää valikoimissamme juuri niitä hyväksi havaitsemiamme tuotteita ja tuotemerkkejä, joita asiakkaamme haluavat ostaa. 

Kaupparinteen nimittäminen uniikiksi ostoskeskukseksi ei ole liioiteltua siksikään, että palvelukattaukseen kuuluu myös SEO-automaattiasema. Kaupparinteen vuokralaisena kaupan sisätiloissa toimii Kotileipomo Anu Hyttinen kahvioineen.

Some soi, puskaradio laulaa

Kaupparinteen yrittäjä kertoo harkituista panoksista markkinointiin. Paikallisissa medioissa ilmoitetaan mm. perinteeksi muodostuneesta Kaupparinteen Keväthulinat -tapahtumasta. 

-   Keväthulinat on aina kerännyt mukavasti väkeä. Mukana on joukko tavarantoimittajia, tämän kevään hulinoissa teimme yhteistyötä Rääkkylän kunnan ja Business Joensuun kanssa. Kun parina koronavuotena tapahtuma on pitänyt jättää väliin, viime keväänä teimmekin sitten kävijäennätyksen.
Markkinoinnin lisäpotkua Kaupparinne saa myös aktiivisuudesta Facebookissa. Ja somehan soi ja puskaradio laulaa, kun tyytyväiset asiakkaat vinkkaavat tuttavilleen hyvästä palvelusta.

- Tämänkin syksyn aikana monenmoisia rakennustarvikkeita on mennyt Rääkkylän lisäksi niin Kontiorantaan kuin Hammaslahteenkin. Taitavat ne kirvesmiehetkin vinkata meistä eteenpäin.

Kehittäminen jatkuu

-    Niin, Rääkkylä ei ole muuttovoittoinen kunta – ainakaan vielä, Harri Mikkonen mainitsee. 

Kommenttiin sisältyy pieni toive väkivirran kääntymisestä. Toiveiden varaan Harri Mikkonen ei kuitenkaan Kaupparinteen tulevaisuutta laske.

-  Uutta on kehitettävä aktiivisesti, mietittävä asiakkaiden tarpeita ja huolehdittava palvelukokemuksesta. Kehittämisajatusten kanssa yrittäjä jää helposti yksin. Siltä se tuntui minustakin, kunnes Business Joensuun yritysvalmentaja Timo Hartikaisen kanssa juttelin. Hän vinkkasi GROW-kasvuvalmennuksesta.

Harri Mikkonen arvelee, että ilman Hartikaisen kannustusta kasvuvalmennus olisi jäänyt aikeeksi. 

-  Kasvuvalmennus oli hyvä kokemus! Vertaiskokemus. Oli tosi mukava päästä keskustelemaan muiden yrittäjien kanssa – kuulla muiden haasteista ja ratkaisuista. Nyt mielessä sitten muhiikin jo uusia ideoita Kaupparinteen tarjonnan monipuolistamiseksi.

”Uutta on kehitettävä aktiivisesti, mietittävä asiakkaiden tarpeita ja huolehdittava palvelukokemuksesta”

 

 

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen, Viestintä-Ässä
Kuva: Jarno Artika

Kolme logo Euroopan Unioni Euroopan aluekehitysrahasto, Vipuvoimaa EU:lta ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

 

Sinua voisi kiinnostaa

18.01.2024 Kasvuhakuiset PK-yritykset

Kiihdytyskaistalla vuodesta 2017! Niin voi syystä kiteyttää Kotityö Turusen yritystarinan. Yrittäjäpariskunta Inkeri ja Taito Turunen ovat kuudessa vuodessa kasvattaneet yrityksestä Heinäveden...

11.12.2023 Kasvuhakuiset PK-yritykset

Ulkopuolista näkökulmaa, ideoita tuotteistamiseen ja uusia askelmerkkejä kehittämiseen. Kera näiden tarpeiden Trauma- ja psykoterapiakeskus Geneesin Tara Tuomisilta ja Kehoterapiakeskus Nexuksen...

13.11.2023 Kasvuhakuiset PK-yritykset

”Positiivisen kautta eteenpäin”, muistuttaa Kesport Ilomantsin kauppias Heli Kortelainen valmistellessaan myymälän esillepanoa edessä siintävään hiihtokauteen. Syyskuun lopulla yrityksessä juhlittiin...

Tilaa uutiskirje

Pysy ajantasalla Business Joensuun tapahtumista ja ajankohtaisista