Ohita valikko

Hyvä palvelu, laajempi markkina-alue

Kesport Ilomantsin Heli Kortelainen näyttää asiakkaalle sopivaa takkia | Business Joensuu, yrityspalvelut

”Positiivisen kautta eteenpäin”, muistuttaa Kesport Ilomantsin kauppias Heli Kortelainen valmistellessaan myymälän esillepanoa edessä siintävään hiihtokauteen. Syyskuun lopulla yrityksessä juhlittiin tuplasynttäreitä. Tuli kuluneeksi 65 vuotta siitä, kun Helin mummo Mirja Kortelainen perusti Ilomantsin Urheilu ja Kalastusliikkeen. Puolestaan 50 vuotta tuli kuluneeksi siitä, kun Kortelaiset solmivat Kesport-ketjusopimuksen. 

Pari vuotta yrityksen perustamisen jälkeen Mirja Kortelaisen puoliso Unto Kortelainen vaihtoi hänkin metsäalan työnsä kauppiasuralle. Yli 14 000 asukkaan Ilomantsi kukoisti.

1960-luvun puolivälissä yhtiömiehiksi liittyivät Mirjan ja Unton poika Pertti sekä hänen vaimonsa Ritva Kortelainen. Kun Suomen ensimmäisiä Kesport-ketjusopimuksia alettiin solmia vuonna 1973, Kortelaiset olivat ensimmäisten allekirjoittajien joukossa. Paria vuotta aikaisemmin Pertin ja Ritvan perheeseen oli syntynyt tytär Heli.

- Kauppiaaksihan minä synnyin. Niin pienestä kuin muistan, olen pyörinyt kaupassa isovanhempien ja vanhempien kanssa, Heli Kortelainen kertoo.

Lukion jälkeen Heli Kortelainen lähti opiskelemaan alaa Joensuun kauppakouluun. Valmistuttuaan merkantiksi vuonna 1989 hän ryhtyi soveltamaan opittuja perheyhtiössä.

Kiitosta K-instituutille 

Parhaat opit kauppiasuralla Heli Kortelainen sanoo saaneensa vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan. Hän kehuu myös K-instituutin koulutuksia. Arvokasta oppia on ollut tarjolla alkaen somistuksesta aina kauppiasvalmennukseen asti.  

-  Kirjanpitoa, osto-osaamista ja kaiken läpileikkaavaa läsnäolon taitoa asiakaspalvelussa. 

Kun Kortelainen vuonna 2003 oli K-instituutin valmennuksessa, piti kunkin kiteyttää osuva lause kuvaamaan omaa kauppiasasennettaan. Ilomantsin kauppias löysi kantavan ajatuksen positiivisen ajatuksen edistäjältä, Norman Vincent Pealelta: ”Menestyksekkään elämän ehdoton edellytys on saada itsensä toistuvasti ja syvästi innostumaan sekä noudattamaan positiivisuuden periaatteita”, mietelmöi amerikkalainen pappi ja kirjailija Peale.

-    Ajatus kuvaa omaa työtäni ja asennettani – sitä, mihin olen elämässäni pyrkinyt niin työssä kuin myös vapaa-ajalla.

Yhtiökumppanista yrittäjäksi

Heli Kortelainen ryhtyi vanhempien yhtiökumppaniksi vuonna 1995. Vuonna 2007 hänestä tuli yrityksen toimitusjohtaja. Askeleet veivät kohti sukupolvenvaihdosta, joka saatiin maaliin vuonna 2010. Nyt Ilomantsin Kesportissa työskentelee yrittäjän lisäksi kaksi työntekijää. Vilkkaimpina aikoina myyjävoimaa tarvitaan enemmän. Kesä-elokuussa kauppa vilkastuu. Samoin joulukuu on sesonkiaikaa.

Rekrytoinneissa Heli Kortelainen on saanut hyvää vetoapua Business Joensuulta. 

Asiakastarpeet edellä

Nykyisissä noin 1 200 neliön tiloissaan yritys on toiminut vuodesta 1975 lähtien. Parhaimmillaan kauppakeskuksessa työskenteli yli 30 ihmistä. Tilojen remonttien ja uudistusten lisäksi palvelutarjonnassa moni asia on vuosikymmenten saatossa muuttunut. Kaukana ovat ajat, jolloin Kortelaiselta saattoi ostaa pienkoneita ja rautakauppatuotteita, maalaustarvikkeita ja aseita panoksineen.  

Valikoimaa on kehitetty koko ajan asiakastarpeiden mukaan. Ilomantsi on Suomen ja EU:n manneralueen itäisin kunta. Matkaa lähimpään kaupunkiin Joensuuhun on rapiat 70 kilometriä. Onneksi monenlaiset erikoiskaupankin tuotteet löytyvät omasta kylästä. Ilomantsin Kesport on varsinainen runsauden sarvi! Valikoimissa on retkeilyvarusteita, urheilutekstiilejä, jalkineita, asusteita, liikuntavälineitä ja -varusteita, pientarvikkeita, kalastusvälineitä. Ilomantsi on edelleen myös vahva hiihtopitäjä, muistuttaa asiakkaansa tunteva kauppias.

- Ilomantsilaiset vakiasiakkaat ovat aktiivisia, hyväkuntoisia ja harrastavia eläkeläisiä. Paikkakuntalaisten lisäksi merkittävä osa asiakkaista tulee muualta maakunnasta – Uimaharju, Eno, Kovero, Tuupovaara, Heinävaara, Kiihtelysvaara, Kontiolahti, Joensuu ovat meille tärkeitä suuntia.  

Laajentuva markkina-alue

Kortelainen panostaa hyvää ja henkilökohtaisen palveluun. Ja kun hyvään tottuu, verkkokauppa jääkin kakkoseksi, kun Ilomantsin Kesportissa saa henkilökohtaista palvelua esimerkiksi voiteluvinkeissä. 

Ilomantsin Karhufestivaali on tapahtuma, joka tuo paikkakunnalle uusia kävijöitä. Siinä tulee tutuksi paikkakunnan tarjonta, jota varten kannattaa lähteä liikkeelle kauempaakin. Entä mikä on itäisen kauppaliikkeen tilanne suhteessa venäläisiin asiakkaisiin?

-    Venäläiset asiakkaat ovat tuoneet meille toki lisämyyntiä, mutta kovin isossa roolissa se kauppa ei ole ollut. Ilomantissa asuu jonkin verran Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisia. Heille pystymme tarjoamaan palvelua venäjäksi.

Virkeätä kontaktointia

Heli Kortelainen on kiireinen ja työteliäs kauppias. Aikaa löytyy tarvittaessa myös oman osaamisen ja yrityksen kehittämiselle. Siihen Kortelainen on saanut avuliaan yhteistyökumppanin Business Joensuusta.

-  Virtaa-valmennuksessa olin viime vuonna, tykkäsin annista tosi paljon. Ja kuten aiemmin totesin, niin myös rekrytointiasioissa olen saanut Business Joensuulta hyvin apuja. Erilaisissa koulutuksissa ja valmennuksissa parhaiten päivätyön kanssa yhteen sopivat muutaman tunnin lyhyemmät tapaamiset. On tärkeätä välillä päästä irrottautumaan muihin ympyröihin. Toki verkkokoulutukset ovat myös hyvä vaihtoehto.

”Kauppiaaksihan minä synnyin”

 

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy
Kuva: Jarno Artika

Sinua voisi kiinnostaa

09.10.2023 Kasvuhakuiset PK-yritykset

Saisiko olla rakennustarvikkeet taloon, jätevesijärjestelmä, monen sortin työkalut omaksi tai vuokralle, uusi keittiö ja kodinkoneet, kunnon työkengät tarvitsijalle, polttoainetta tankkiin,...

12.09.2023 Kasvuhakuiset PK-yritykset

Vuosi 2019 oli Maarakennus Niemeläiselle murroskohta. Työmaat hiljenivät, mikä sinällään ei suhdannevaihteluille herkällä toimialalla ollut tavatonta. Työmaapäälliköksi vuonna 2014 taloon tullut Riku...

16.06.2023 Kasvuhakuiset PK-yritykset

Viiden vuoden tähtäimellä tavoitteena on reilun 40 miljoonan euron liikevaihto. Kuluvana vuonna noin 9 miljoonan euron liikevaihtoon tähtäävälle Nature Line Cutlery Oy:lle tavoite on toki kova, mutta...

Tilaa uutiskirje

Pysy ajantasalla Business Joensuun tapahtumista ja ajankohtaisista