Ohita valikko

Porokylän Leipomo aloitti tuotannon uudessa Lieksan yksikössään

porokylan-leipomon-ruislimput.-kuva-jarno-artika

Porokylän Leipomo Oy on käynnistänyt tuotannon uudessa leipomoyksikössään Lieksassa. Lieksan Kerantien-yksikkö on Porokylän kolmas leipomo. Leipomokapasiteetin lisääminen oli välttämätöntä kahdesta painavasta syystä. Porokylä haluaa haukata siivun Suomen palaleipämarkkinoista. Investoinnilla Suomen suurin ruislimppujen leipoja varmistaa myös sen, että tuotantomäärää pystytään lisäämään kasvavan kysynnän mukaan. Viimeisen 12 kuukauden aikana Porokylän elämysleipurit pyöräyttivät suomalaisiin ruokapöytiin noin 5 miljoonaa ruislimppua, joista liki puolet oli Pikkuevästä.
 
Ensin uunista ulos ruislimppua, sitten tuhti puraisu rukiisten palaleipien markkinasta.

Porokylän Leipomon Kerantien-yksikkö on 6 000 neliön tila, jossa tuotanto tehdään kahdella pitkälle automatisoidulla linjalla. Edistyksellisistä teknologiavalinnoista Porokylän Leipomon toimitusjohtaja Erik Kärki nostaa esille kaksi:

- Sekä annostelujärjestelmä että jäähdytystekniikka ovat alan uusinta tekniikkaa. Valinnoissa laatu ja toiminnan varmuus ovat ohjanneet valintoja. Ja kun Pielisen Bion biokaasulaitos-projekti ensi vuonna saadaan maaliin, energiamuodoksi tulee biokaasu. Vihreän siirtymän askeleen otamme toki jo ennen sitä; ruislimpun tuotantolinja Kerantiellä pyörii tuulisähköllä. Tähän saakka tuotanto on tapahtunut Nurmeksessa, jossa energiana on käytetty öljyä.
 
Kerantien käynnistyminen helpottaa Nurmeksen leipomoyksikön kuormitusta. Ruislimppujen tuotantomäärät ovat olleet jatkuvasti nousussa, jonka vuoksi Nurmeksen tuotanto on joutunut venymään ajoin äärirajoille. Samaan aikaan leipomon pullatuotteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi.

- Kerantien valmistumisen jälkeen pääsemme kehittämään Nurmeksen roolia jakelu- ja lähettämötoiminnoissa. Kapasiteettia tarvitaan, sillä myös Lieksan gluteenittoman leipomoyksikön tuotantomäärät ovat kasvussa, toimitusjohtaja Erik Kärki kertoo.

Haastajaksi palaleipämarkkinoille

Merkittävin syy uuden leipomoyksikön rakentamiseen on ollut Porokylän halu napata kelpo siivu palaleipämarkkinoista. Juuri palaleipä on se kätevä leivän muoto, jonka suomalaiset ovat ottaneet omakseen; kaikesta Suomessa myydystä tummasta leivästä yli 60 prosenttia on palaleipää.
- Ilman omaa palaleipätuotantoa yli puolet tumman leivän markkinoista on siten ollut meidän ulottumattomissamme. Kasvuhaluisena yhtiönä lähdemme nyt tavoittelemaan osaamme markkinasta, Porokylän Leipomon kaupallinen johtaja Olli Kurppa.

Korpikulkijan brändillä

Porokylän elämysleipurit tekivät hartiavoimin töitä löytääkseen palaleipään pehmeyden ja säilyvyyden lisäksi uniikin porokyläläisen maun. Hyvänä sparraajana kehitystyössä oli perinteinen ruisleipä, jonka maku kiistatta kutkuttaa suomalaisten makuhermoja.

Oikea resepti löytyi, ja jo tulevan syksyn aikana kauppojen hyllyille ilmestyvät ensimmäiset Porokylän Korpikulkijan ruispalat.
 
Palaleipämarkkinoille Porokylä tulee haastajana; tällä hetkellä kaksi Suomen suurinta leipomoa hallitsee markkinaa. Haastajan rooli sopii Porokylälle hyvin.  

- Ennakkomarkkinoinnissa kaupan asiakkaat ovat ottaneet meidät hyvin vastaan. Nähdään positiivisena, että markkinoille tulee uusi tuote ja haastaja. Toki tiedämme, että haastajan roolissa työtä riittää tehtäväksi. Palaleipämarkkinoiden pronssisija ja aseman vakiinnuttaminen on meidän tavoitteemme, Kurppa tiivistää.
Korpikulkijan ruispalat tulevat eittämättä kuluttajille tutuiksi markkinoinnillisesta näkyvyydestä alkaen. Korpikulkijan ruispalojen markkinointi on Porokylän historian suurin markkinointiponnistus, joka näkyy ja kuuluu vahvasti kaikissa markkinointikanavissa.

Ketterä 40-vuotias!

Porokylän Leipomo täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Yritys julkaisi juhlavuotensa kunniaksi Aikamatka elämysleipuriksi -teoksen. Kirjassa vahvasti ääneen pääsevät kunkin aikakauden elämysleipurit, joiden työn tuloksena pienestä perheyhtiöstä on kasvanut jo 180 henkilöä työllistävä valtakunnallinen yritys.

Lieksan kaupunginjohtaja Jarkko Määttänen iloitsee Porokylän Leipomon uuden yksikön avautumisesta. Hän pitää erityisen hyvänä, että leipomokokonaisuuteen liittyy biokaasulaitos ja vahva kierrätysteema.

- Hanke on kestävän kehityksen mukainen ja sen tavoitteita toteuttava kohde. Lisäksi investoinnilla on positiivinen vaikutus työllisyyden edistämiseen alueella ja sitä kautta aluetalouden kasvattamisen.

Lisätiedot:

Porokylän Leipomo Oy, toimitusjohtaja Erik Kärki, 050 358 8228 erik.karki@porokylanleipomo.fi

Porokylän Leipomo Oy, viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Laura Hyvärinen, 050 409 8122 laura.hyvarinen@porokylanleipomo.fi

Teksti: Porokylän Leipomon mediatiedote
6.6.2023

Kuva: Porokylän Leipomon uudessa leipomoyksikössä alkoi ruisleivän tuotanto 5.6.2023. Kuva: Jarno Artika

Porokylän Leipomo Oy on Suomen suurin ruislimppujen valmistaja ja gluteenittomien tummien leipien ykkönen. Porokylän leivonnaisten markkina-alue kattaa koko Suomen. Vuonna 1983 perustetun pohjoiskarjalaisen perheyhtiön leipomot sijaitsevat Nurmeksessa ja Lieksassa. Yhtiöllä on leipomomyymälät Joensuussa ja Kouvolassa. Porokylän Leipomossa työskentelee 180 työntekijää. Vuonna 2022 yhtiön liikevaihtoa oli 22,8 miljoonaa euroa. www.porokylanleipomo.fi

Sinua voisi kiinnostaa

29.05.2024 Business Joensuu Oy:n uutisia

Täystyrmäys. Niin luonnehdittiin Heinäveden Kermanrannan satamaan tehdyn aluesuunnitelman saamaa kuntalaispalautetta Virpi Pakariselle keväällä 2022. Paluumuuttaja Pakarinen oli juuri aloittamassa...

15.11.2023 Start up -rahasto Joensuu

Betonin maailmanmarkkinoita uudistava Carbonaide Oy sai riveihinsä vahvan nimen muoviteollisuudesta.  Hiilinegatiivisen betonin valmistusmenetelmää kaupallistava joensuulaisyhtiö Carbonaide Oy:n...

28.03.2023 Start up -rahasto Joensuu
Teknologiansa kaupallistamiseen yhteensä 1,8 miljoonan euron siemenrahoituksen kerännyt Carbonaide Oy ryhtyy kaupallistamaan VTT:llä kehitettyä hiilidioksidin hyödyntämis- ja varastointiteknologiaa.

Tilaa uutiskirje

Pysy ajantasalla Business Joensuun tapahtumista ja ajankohtaisista