Ohita valikko

Vetovoimainen ja yhteisöllinen frisbeegolfbrändi Clash Discs tähtää voimakkaaseen kasvuun Pohjois-Amerikassa - keräsi 300 000 euron siemenrahoituksen

Clash_Discs_Brand_Player_Heidi Laine_Team_Clash_Discs

Frisbeegolfkiekkojen valmistaja Clash Discs Oy tavoittelee voimakasta kasvua päämarkkina-alueeltaan Pohjois-Amerikasta erottautumalla muista kiekkobrändeistä vetovoimaisella ja yhteisöllisellä brändillään sekä ketterällä kiekkojen tuotekehitys-, valmistus- ja palvelukonseptillaan. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa 6 miljoonan euron liikevaihto vuoteen 2027 mennessä, josta Pohjois-Amerikan osuus on 4 miljoonaa vuoteen 2026 mennessä. Start Up -rahasto Joensuu ja North Karelia Growth Fund vauhdittavat kumpikin yhtiön kansainvälistä markkinakasvua 125 000 euron siemenrahoituksen osuuksillaan. Rahoituskierroksen kokonaissijoitus on 300 0000 euroa, kun samanaikaisesti yhtiön omistajat sijoittavat yhteensä 50 000 euroa.  

Kontiolahdelta maailmalle ponnistaneen kasvuyrityksen Clash Discs Oy:n vauhti on ollut poikkeuksellisen nopeaa heti perustamisvuodestaan 2021 saakka. Kahdessa vuodessa on saavutettu 600 000 euron liikevaihto ja yli 100 000 valmistettua frisbeekiekkoa on Suomen markkinoiden lisäksi matkannut pääosin kolmen jakelijan kautta jälleenmyyjille 20 maahan. Koronapandemia kasvatti frisbeegolfin suosiota Suomessa ja maailmalla entisestään ja harrastajien määrä kasvoi räjähdysmäisesti, jolloin kiekkojen kysyntä ylitti markkinoilla olevan tarjonnan. Nopea reagointi markkinakysyntään innoitti Timo Nuutisen frisbeegolfyrittäjäksi opiskellen ensiksi harrastajien ja ammattilaispelaajien tarpeet täyttävien korkealaatuisten frisbeegolfkiekkojen valmistusta. 
 
Clash Discs järjesti helmikuussa 2023 alussa suunnatun osakeannin tuotekehitykseen, kansainvälisen kasvuun tähtäävän strategian toteuttamiseen sekä kasvun vaatiman käyttöpääomatarpeen lisäykseen. Kesäkuussa 2023 Joensuun Start Up -rahasto Joensuu sijoitti Clash Discs Oy:öön 125 000 euroa ja North Karelia Growth Fund 125 000 euroa. Osakeannin kautta yhtiö keräsi 300 000 euron siemenrahoituksen, kun samanaikaisesti yhtiön omistajat sijoittivat yhtiöön yhteensä 50 000 euroa.
 
Clash Discsin uusien tuotteiden ja tuotantomenetelmien edistämistä, brändin rakentamista ja uusien vientimarkkinoiden selvitystä on tukenut myös Etelä-Savon ELY:n hallinnoima liiketoiminnan investointi- ja kehityshanke. Lisäksi paikallinen brändi- ja mainostoimisto Vaganza Oy on ollut alusta saakka rakentamassa Clash Discs-brändin kansainvälisistä tunnettuutta ja vetovoimaa.
 

Korkealaatuiset frisbeekiekot ja yhteisöllisyys kilpailuetuna

Clash Discsin menestyksen kulmakivenä on huippuosaamisesta koostuva paikallisten kumppanien arvoverkosto.

Clash_Discs_brand_Berry_frisbeegolf_discs

- Arvostamme frisbeegolfkiekkojen suunnittelu-, tuotekehitys- ja valmistuskokonaisuudessa tiivistä ja nopeaa yhteistyötä paikallisten muoviteollisuuden yritysten kanssa. Heidän laaja muotti- ja muovialan erityisosaamisensa ja läheisyytensä tuo meille ketteryyden palvella lajin harrastajia ja ammattilaisia. Tuomme markkinoille nopeasti juuri sellaisia kiekkomalleja kuin frisbeegolffarit toivovat ja tarvitsevat lajin ja kenttien monipuolistuessa, Clash Discs Oy:n toimitusjohtaja Markku Pyykkönen kertoo.
 
- Uuden kiekkomallin suunnittelu voi lähteä liikkeelle siitä, että paikallinen tai ulkomainen frisbeegolffari on meihin yhteydessä kiekon ominaisuuksiin liittyvistä ideoistaan ja tarpeistaan. Polkaistuamme tuotesuunnittelun käyntiin yhdessä kumppaneidemme kanssa uusi kiekkomalli on ruiskuvalettu ja valmis testattavaksi kahdessa viikossa. Isoilla kiekkovalmistajilla pelkästään suunnitteluvaihe voi kestää jopa vuoden. Pohjoiskarjalaiset frisbeegolffarit myös aktiivisesti testaavat kiekkojamme ja heiltä saatu palaute hyödynnetään tuotesuunnittelussa. Asiakaskeskeinen valmistus- ja palvelukonsepti, erityisen hyvä materiaalin laatu, joka takaa korkealaatuiset, aistittavan heittokokemuksen omaavat kiekot, joita frisbeegolffarit arvostavat ovat valttimme erottautua kilpailijoistamme, Timo Nuutinen tiivistää. 
 
- Panostamme vetovoimaisen ja yhteisöllisen brändin kasvattamiseen, joka viestii ja edustaa arvojamme ja on pelaajien haluama ja arvostama. Clash Discs tehdään yhdessä harrastajien, ammattipelaajien, seurojen ja seuraajien kanssa. Brändityötä tulemme tekemään entistä laajemmin lajivaikuttajien eli harrastaja- ja ammattipelaajien kanssa, jotka vahvistavat kukin omalla fanituksellaan, lajinäkyvyydellään ja menestymisellään brändiyhteisöämme. Harrastajat seuraavat ja samaistuvat seuraamiinsa ammattilaispelaajiin ja tekevät ostopäätöksensä useimmiten fanituksensa pohjalta, Markku Pyykkönen kertoo. 
 

Vienti- ja kasvutavoitteet Pohjois-Amerikasta, Euroopasta, Kaukoidästä ja Afrikasta 

Yhtiön tähtäimessä on 6 miljoonan euron liikevaihto vuoteen 2027 mennessä. Tuoreen rahoituskierroksen avulla Clash Discs aikoo nopeuttaa kansainvälistymisstrategian toteuttamista päämarkkina-alueillaan. Voimakkainta kasvua haetaan etenkin frisbeegolfin päämarkkina-alueelta Pohjois-Amerikasta, josta tällä hetkellä tulee yli 50 prosenttia yhtiön liikevaihdosta. Yhtiö tavoittelee pelkästään Pohjois-Amerikasta 4 miljoonan euron liikevaihtoa vuoteen 2026 mennessä. Lisäksi yhtiö hakee tukevaa jalansijaa nykyistä laajemmin Euroopan kiekkomarkkinoilta. Tähtäimessä on myös valmistautua ja laajentaa vientiä täysin uusiin lajin maihin, sillä frisbeegolfin suosio leviää kohisten maailmalla tavoittaen koko ajan uusia harrastajia ja kilpapelaajia. Kasvustrategian mukaisesti tavoitteena on, että brändin hauskasti ja mieleenpainuvasti nimetty kiekkoperhe lentää pelaajien käsistä koreihin myös lajin uusilla markkinoilla Kaukoidässä ja Afrikan maissa, joissa on avattu jo kilpailtavia harrastajaratoja. 
 
- Meillä on selkeä kasvusuunnitelma päämarkkinoillemme ja uusiin markkina-avauksiin. Isoja ja merkittäviä frisbeegolfkiekkobrändejä maailmalla on noin 10 valmistajaa. Pyrimme valtaamaan tunnettujen kiekkovalmistajien markkinaa korkealaatuisilla tuotteillamme, joita pelaajat suuresti arvostavat ja aistivat pelikokemuksessaan, ketterällä toimintatavallamme ja yhteisöllisellä brändikulttuurillamme. Kasvumahdollisuudet Suomessa ja lajin laajentuessa maailmalla ovat valtavan suuret. Rahoituksen myötä voimme panostaa erityisesti uusien kiekkomallien tuotekehitystyöhön, liiketoiminnan rakentamiseen kohdemarkkinoille ja asiakaskentän haltuunottoon. Tämä tarkoittaa myös uusia työpaikkoja. Rahoituskierroksen varoja tullaan käyttämään rekrytointeihin, sillä vahvistamme tiimiämme kaikilla osa-alueilla tuotekehityksestä ja -suunnittelusta tuotantoon ja myynnistä markkinointiin, Timo Nuutinen tiivistää yhtiön kansainvälistymistavoitteita. 
 

Rahastoissa luotetaan potentiaaliin nousta suurten kiekkobrändien rinnalle

– Clash Discsillä on ympärillään erinomainen paikallinen frisbeekiekkojen tuotesuunnittelun ja valmistuksen erikoisosaamisen kumppaniverkosto sekä markkina-ajurinaan valtavan suosittu, matalan kynnyksen aktiivilaji kaikenikäisille harrastajapelaajille sekä kansainvälisiä pelikenttiä kiertäville ammattilaisurheilijoille, joita lajin pariin kasvaa koko ajan. Uskomme, että yhtiöllä on mahdollisuudet kasvaa tavoitteeseensa ja nousta globaalisti merkittäväksi frisbeegolf-brändiksi alallaan, Business Joensuun kasvuvalmentaja ja Start Up -rahasto Joensuuta johtava Kari Pulkkinen kuvaa molempien rahastojen mukaanpääsyä kehittämään Clash Discsin liiketoimintaa ja kasvun mahdollisuuksia. 
 
Kuvat: Clash Discs Oy, Brändi- ja mainostoimisto Vaganza Oy

Lisätietoja:
 
Clash Discs Oy
Toimitusjohtaja Markku Pyykkönen
+358 45 222 5858, info@clashdiscs.com
 
Timo Nuutinen, yrittäjä
+358 44 533 1531, info@clashdiscs.com
 
Business Joensuu Oy, Start Up -rahasto Joensuu
Kari Pulkkinen, Fund Manager & Growth Coach
 
Redstone Nordics, North Karelia Growth Fund 
Kaj Hagros, Managing Partner, toimitusjohtaja, 
+358 40 849 1749, kaj.hagros@redstone.vc

 
Clash Discs Oy
Kontiolahtelainen, vuonna 2021 perustettu start-up yritys Clash Discs Oy on frisbeegolfkiekkojen ja -välineiden valmistaja. Yhtiö tavoittelee merkittävän toimijan asemaa kasvavassa frisbeekiekko (englanniksi Disc Golf) bisneksessä ja kansainvälistä lajiväen suosiota niin harrastajien, ammattipelaajien kuin lajiseurojen keskuudessa. Kiekkojen valmistus ja suunnittelu tapahtuu Pohjois-Karjalassa, jossa on muovialan vahvat perinteet ja huippuosaaminen. Yrityksen tähtäin on viennissä ja päämarkkina-alueena on Pohjois-Amerikka. Puolitoistavuotisen toiminnan aikana yhtiö on lanseerannut markkinoille 16 kiekkomallia. Tuotteiden brändäys on kilpailijoista poikkeavaa, ja jokaisen kiekkomallin nimenä on positiivisia tuntemuksia herättävä makuelämys kuten esimerkiksi Popcorn. Clash Discs on vienyt kiekkoja jo 20 maahan. Tuotteet ovat korkealaatuisia ja niillä on voitettu useita merkittäviä kansainvälisiä kilpailuja. Yritys panostaa voimakkaasti kasvuun kansainvälisillä markkinoilla tavoitteenaan olla globaalisti tunnettu ja haluttu kiekkobrändi.
 
Start Up -rahasto Joensuu
Start Up -rahasto Joensuu auttaa starttivaiheen yrityksiä kasvamaan, työllistämään ja kansainvälistymään. Rahasto koostuu Joensuun kaupungin ja yksityisten sijoittajien pääomasta. Rahastoa hallinnoi Business Joensuun tytäryhtiö Joensuun Startup Kehitys Oy. Rahaston pääoma on 2,5 miljoonaa euroa ja tyypillinen sijoitus 50 000–200 000 euroa. Rahasto tukee yhdessä Business Joensuun Yrityskiihdyttämön ja kansainvälistymispalvelujen kanssa kohdeyritysten kotimaista ja kansainvälistä kasvua. Rahasto on väylä toisen vaiheen rahoituskierrokselle. Toimialarajoituksia ei ole asetettu, pääfokus on digitalisaatioon, metsäbiotalouteen sekä materiaaleihin ja innovatiiviseen teknologiaan liittyvässä yrittäjyydessä. Kohdeyritysten on toimittava Joensuussa, haluttava sijoittua Joensuuhun tai niillä on oltava operatiivisen toiminnan tasolla yhteys Joensuun seudulle.
 
Redstone yrityksenä
Redstone on Berliinissä sijaitseva pääomasijoitusyhtiö, joka hallinnoi lukuisia pääomasijoitusrahastoja. Redstone on North Karelia Growth Fundin vastuunalainen yhtiömies. North Karelia Growth Fund sijoittaa hiljattain perustettuihin nuoriin yrityksiin, jotka toimivat erityisesti digitalisaation, metsäteollisuuden, biotalouden, fotoniikan, matkailun, luovien teollisuudenalojen sekä materiaalitutkimuksen aloilla.

Sinua voisi kiinnostaa

09.02.2024 Business Joensuu Oy:n uutisia

Useissa Suomen kaupungeissa vieraillut Päälliköt lavalla -kiertue pysähtyi helmikuun alussa Joensuussa. Tilaisuudessa jaettiin tietoa suomalaisyritysten mahdollisuuksista ja haasteista Yhdysvaltain...

05.02.2024 Business Joensuu Oy:n uutisia

Myynti on jokaisen yrityksen elinehto. Myynnin vauhdittamiseen on monia eri tapoja, eikä yhtä ainoaa kaikille sopivaa tapaa ole. Tämä koulutus auttaa valitsemaan omalle yritykselle sopivimmat myynti-...

26.01.2024 Business Joensuu Oy:n uutisia

Mediatiedote 29.1.2024

Business Joensuun Mitä kuuluu? -yrityskampanja toteutetaan toista kertaa Keski-Karjalassa: Kiteellä, Rääkkylässä ja Tohmajärvellä. Tammi- ja helmikuussa toteutettavan kampanjan...

Tilaa uutiskirje

Pysy ajantasalla Business Joensuun tapahtumista ja ajankohtaisista