Ohita valikko

SOHJO 2024 – The Future is Creative

Business Joensuu Sohjo 2024 kuva: Jasmin Ryynänen

Viime vuonna luovien alojen tapahtumana pilotoitu SOHJO laittoi helmikuun lopulla isomman vaihteen silmään, kun kaksipäiväinen yritystapahtuma veti satoja osallistujia Joensuun Mehtimäelle.

Omaa megatapahtumaansa Joensuuhun konseptoinut ICT HUB Joensuu lähti mukaan toteuttamaan uudistunutta SOHJOa, jossa yhdistyisivät luovuus, teknologia ja tulevaisuus. Pääyhteistyökumppaniksi lähti Joensuun kaupunki, jonka kanssa Business Joensuu löysi helposti yhteisiä tavoitteita kehittää Joensuuta vetovoimaisena yritys- ja tapahtumakaupunkina.

Ensimmäisenä tapahtumapäivänä yhteistyössä Joensuun työllisyyspalvelujen ja Skripti ry:n kanssa järjestetty ICT Rekry keräsi yli 350 osallistujaa, kun rekrytoivat yritykset ja ICT-alan osaajat kohtasivat Tiedepuistolla.

Tapahtuman pääpäivän perjantain teemana oli luovuus tulevaisuuden kilpailukyvyn elinehtona. Tekoäly, ilmastonmuutos sekä nopeasti muuttuvat, epävakaat toimintaympäristöt vaativat radikaaleja ratkaisuja niin yrityksiltä kuin osaajilta. SOHJO 2024 pureutui teknologian valloittaman tulevaisuuden kriittisiin teemoihin, joiden avulla luova ajattelu valjastetaan kilpailukyvyn edistäjäksi yli toimialarajojen.

Aamuyhdeksältä Joensuun konservatoriolla neonvalot pyyhkivät pimeän salin seiniä musiikin tahdittamana, kun kaksisataapäinen yleisö virtasi sisään. Juontajat Harri Kolehmainen ja Hanna Vuorinen saivat nostettua yleisön käsiparit ja tunnelman kattoon heti tilaisuuden alkuminuuteilla.

Hanna Vuorinen ja Harri Kolehmainen Sohjo 2024 Business Joensuu kuva: Jasmin RyynänenHarri Kolehmainen ja Hanna Vuorinen juonsivat SOHJO2024 aamupäivän ohjelman konservatoriolla.

Business Joensuun toimitusjohtaja Tomi Haringin tervehdyksen jälkeen Marko Lehtimäki avasi aamupäivän keynote -puheenvuorot. Sähkömoottoripyörien ’Teslan’, Verge Motorcycles:n tarina sekä Lehtimäen kokemus yrittäjyydestä avasivat näkökulmia voittavien huipputiimien rakentamiseen sekä siihen, miten pieni startup voi saada jalansijaa isojen yritysten hallitsemalla pelikentällä.

Aamupäivän toinen puheenvuoro oli myös vahvasti teknologiapainotteinen, kun muun muassa JVG:lle, Almalle ja Nightwishille virtuaalikonsertteja toteuttaneen Burstin Hannes Honkanen avasi puheessaan spatial-teknologian mahdollisuuksia.

Ivana Helsinki -brändistä tunnettu luova johtaja Paola Suhonen toi keskusteluun erilaista näkökulmaa luovuudesta, kasvusta ja kuluttamisesta. Sosiaaliselle medialle selkänsä kääntänyt Suhonen on esimerkiksi rajannut vaatemallistonsa tuotantomääriä ja haluaa omalla tekemisellään kyseenalaistaa alati kiihtyvää ja omien sanojensa mukaan samalla laiskistuvaa maailmaamme. Tämä keskustelu jatkui aamupäivän paketoivassa paneelissa, jossa pohdittiin tekoälyn, luovuuden ja ihmisyyden merkityksen välisiä suhteita teknologiatulevaisuudessa, jota kohti olemme nopeasti menossa.

Joensuulla on loistava pohja rakentaa alueelle kasvua ja se näkyi tässä tapahtumassa. Kaupunki on sitoutunut luomaan yrityksille hedelmällistä maaperää ja eri toimialoja yhdistävällä yhteistyöllä saadaan vaikuttavuutta ja alueen ääni kuuluviin. Itse tapahtumaan tiivistyy myös rohkeus tehdä asioita uudella tavalla, se on hyvä resepti tulevan menestyksen rakentamiseen tässä alati muuttuvassa maailmassa.
- Hanna Vuorinen

Sohjo 2024 paneelikeskustelu kuva: Jasmin RyynänenSOHJOn aamupäivän päätti paneelikeskustelu.

Iltapäivän ohjelma jatkui Tiedepuistolla kahdessa salissa. Temple of Challengessa pureuduttiin työnantajamielikuvan merkitykseen, johon johdatteli Rookiecomin Arttu Käyhkö. Palkitun mobiilisovelluksen kehittäneen startup -yritys Commun perustaja Sami Ekmark puhui siitä, miksi ja miten työnantajan tulisi mobilisoida työnyhteisönsä hyvän tekemiseen. Pohdinnat työnantajabrändin merkityksestä tulevaisuudessa jatkuivat paneelikeskustelussa sekä ohjelman päättäneessä Sisäinen Työnantajamielikuva -workshopissa, jonka vetivät Katja Kareinen ja Niina Martikainen.

Louhela-salissa iltapäivän avannut Head of Radical Creativity Riikka Mäkikoskela Aalto-yliopistosta kertoi, että luovuus ja luovaan ajatteluun vahvasti kytkeytyvät taidot ovat tulevaisuuden työelämätaitojen kärjessä. Jotta luovuus voidaan valjastaa organisaatioiden supervoimaksi, vaaditaan uudenlaisia rohkeita toimintatapoja. Samalla usein ’liukkaana saippuana’ nähtyä luovuutta pitää pystyä konkretisoimaan ja sen vaikutuksia mittaamaan.

Joensuulaislähtöinen Virpi Vaittinen jatkoi ennakoinnista muuttuvassa maailmassa ja Joona Kotilainen tekoälyn kehityksestä. Louhelan ohjelman päättivät paikallisten luovien alojen ja ICT-sektorin yritysten pitchaukset.

Verkostoituminen oli iso osa SOHJO-tapahtumaa. Vilkkaana käyneiden kahvitaukokeskustelujen lisäksi koko iltapäivän ajan Tiedepuistolla osallistujien käytössä oli Orange Hall Networking Lounge asiakas- ja yhteistyötapaamisia varten. Tapaamisia oli voinut sopia jo etukäteen osallistujille jaetun kalenterityökalun kautta. SOHJO2024 tapahtuma päättyi rennoissa tunnelmissa yhteistyössä Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kanssa järjestettyyn After Partyyn Bepopissa.

Business Joensuu Hannes Honkanen Burst Sohjo 2024 kuva: Jasmin Ryynänen

Tapahtumasta saatu palaute on ollut todella positiivista ja #sohjo2024 on saanut paljon näkyvyyttä eri sosiaalisen median kanavissa. Tällaiselle toimialoja yhdistävälle, positiivisesti tulevaisuuteen katsovalle korkean tason business tapahtumalle on selkeästi tilausta ja tilaa Joensuussa. SOHJO 2025 järjestetään helmi-maaliskuussa 2025.

Mitä Joensuun tulee tehdä, josta tästä tulee paras yrityskaupunki?
”Ajatella isosti.”
-    Marko Lehtimäki, Verge Motorcycles

SOHJO 2024 tapahtuma järjestettiin Business Joensuun Luovan alan kilpailuedellytysten vahvistaminen ja ICT Hub Joensuu -projektien yhteisenä toimenpiteenä. Projekteja osarahoittavat Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto ja Euroopan Unioni. Tapahtuman pääyhteistyökumppanina oli Joensuun kaupunki ja sen Helposti Joensuuhun -hanke, joka keskittyy osaajien houkutteluun alueelle. Tapahtumaa lähti PKO:n lisäksi tukemaan hyvä joukko paikallisia yrityksiä kustantamalla esimerkiksi kahvitarjoiluja ja puhujien muistamisia. Kymmenillä vapaaehtoisilla oli iso rooli tapahtuman onnistumisessa. Ison työn teki myös tapahtumatuotannon ja markkinoinnin kumppani mainostoimisto Tovari.

Teksti: Anne-Maria Kankaisto / Business Joensuu, kuvat: Jasmin Ryynänen

Sinua voisi kiinnostaa

09.04.2024 Business Joensuu Oy:n uutisia

Start Me Up -liikeideakilpailuun, joka tähtää uusien kasvuyrittäjien ja startupien löytämiseen ja tukemiseen, saapui tänä vuonna 168 hyväksyttyä kilpailuideaa. Näistä Business Joensuun esikarsinnan...

03.04.2024 Business Joensuu Oy:n uutisia

Mediatiedote 3.4.2024

Business Joensuun Mitä kuuluu? -yrityskampanja toteutetaan jo neljättä kertaa Ilomantsissa huhtikuussa 2024. Kampanjan aikana Business Joensuun asiantuntijat ovat aktiivisesti...

25.03.2024 Business Joensuu Oy:n uutisia

Business Joensuu on liittynyt Suomen Uusyrityskeskukset ry:n jäseneksi 1.3.2024 lähtien. Yhteistyön myötä Business Joensuun osallistuu jatkossa kansallisen Uusyrityskeskusten asiantuntijaverkoston...

Tilaa uutiskirje

Pysy ajantasalla Business Joensuun tapahtumista ja ajankohtaisista