Yritystarinat

Sivuvirrasta kattausten kestohitiksi

Kirjoittanut Sirkka-Liisa Aaltonen, Viestintä-Ässä | Jun 16, 2023 7:50:08 AM

Viiden vuoden tähtäimellä tavoitteena on reilun 40 miljoonan euron liikevaihto. Kuluvana vuonna noin 9 miljoonan euron liikevaihtoon tähtäävälle Nature Line Cutlery Oy:lle tavoite on toki kova, mutta realistinen, arvioi tehtaanjohtaja Niina Haapasalo. 

Outokummun teollisuuskylässä Nature Line Cutleryn tuotantolinjat pyörivät vuorokaudet ympäri viikon jokaisena päivänä. Viidessä vuorossa yli 50 työntekijää valmistaa haarukoita, veitsiä sekä ruoka- ja kahvilusikoita vähittäiskaupoille, tukkuliikkeille sekä HoReCa-alan asiakkaille – meidän kaikkien kuluttajien saataville. Suomessa isoja asiakkaita ovat muun muassa K- ja S-ryhmät. Kasvun päämarkkina-alue Euroopassa. Maailmanlaajuisesti Nature Linen tuotteita on saatavilla yli 20 maasta.

Nature Line Cutlery Oy on suomalainen yksityisomistuksessa oleva yritys, joka perustettiin yrityskaupan myötä vuoden 2020 tammikuussa. Yrityksen tuotanto sijaitsee Outokummussa Pohjois-Karjalassa. Ajanmukainen noin 2 000 neliön tuotantotila Outokummun teollisuuskylässä otettiin käyttöön keväällä 2022. Nyt laajennustyöt ovat jo käynnissä; kuluvan vuoden aikana lisätilaa saadaan noin 1 000 neliötä. 

Helmiä sivuvirroista 

EU päätti kertakäyttöisten ruokailuvälineiden käytön lopettamisesta vuoteen 2021 mennessä. Kun kertakäyttöisen kulutuksen taru oli lopuillaan, Nature Line oli jo käynnistänyt kehitystyön UPM:n kanssa. 

Ratkaisu löytyi metsäteollisuuden sivuvirroista. Nature Linen aterimet valmistetaan suomalaisilta sahoilta tulevasta puukuidusta ja uusiutuvasta bio-polypropeenista, joka pohjautuu sellutuotannosta eriytettävään mäntyöljyyn. Ainutlaatuisessa valmistusprosessissa uutta raaka-ainetta ei tarvita lainkaan. 

Juttu jatkuu kuvan jälkeen

UPM:n raaka-aine Lahdesta kuskataan rekalla Outokumpuun kerran viikossa. Halkaisijaltaan noin kolmen millimetrin granulaattihelmi on täyttä tavaraa valmiina tuotantoon. Outokummun tehtaalla tuotantoprosessin päävaiheet ovat kuivaus, ruiskuvalu ja pakkaus. Tuotanto on pitkälle automatisoitu ja toimii tiukimpien elintarviketurvallisuusstandardien mukaisesti. 

-  Kilpailijoitakin markkinoilla on, Puolassa tällä hetkellä merkittävimmät. Vaan meidän ehdottomimpia kilpailuetujamme ovat vastuullisuus, tuoteturvallisuus sekä käyttökokemus. Kaikki lähtee raaka-aineen vastuullisuudesta ja alkuperästä. Tuotannosta ei juuri hukkaa synny, siitä huolehdimme materiaalien tehokkaalla sisäisellä käytöllä. Myös pakkauksissa muovin käyttöä vähennetään kaiken aikaa, Niina Haapasalo kertoo.

Haapasalon mukaan elintarvike- ja työturvallisuudesta ei tingitä; jatkuva parantaminen on yritykselle keskeinen arvo. 

Kertakäytöstä kestokäyttöön

Aterintuoteperheitä Nature Linellä on kolme: Essential, Premiun ja Luxury. Valmistusmateriaali aterimissa on sama, eroa on muotoilussa ja painossa. Malliston suunnittelussa Nature Line käyttää myös talon ulkopuolisia muotoilijoita. Designin ja materiaalin puolesta aterimet ovat kotonaan myös valkoisten liinojen kattauksissa. 

-  Materiaalissa ja muotoilussa ollaan jo lähellä teräksisiä aterimia. Kaikki aterimemme ovat konepestäviä ja uudelleen käytettäviä. Omissa pesutesteissämme konepesun kestävyydessä päästään vähintään 125 konepesukertaan.  

”Viisi askelta edellä”

Niina Haapasalo aloitti työnsä Nature Line Cutleryn tehtaanjohtajana kesällä vuonna 2022. Tehtaan johtoon haluttiin kovan luokan kasvu- ja kehitysosaamista. Sitä osaamispääomaa Haapasalo oli edelliset kymmenen vuotta ehtinyt kasvattaa John Deere Forestryn tuotannon kehitystehtävissä Joensuussa.

- Kun tuotanto 2020 käynnistyi, työntekijöitä oli reilut kymmenen ja liikevaihtoa noin 2,5 miljoonaa euroa. Viime vuonna liikevaihto nousi 6,8 miljoonaan, tänä vuonna päästään liki 9 miljoonaan. Tilalaajennusten ja tehtyjen koneinvestointien myötä kapasiteetti riittää 20 miljoonan euron tasolle. Viiden vuoden kuluttua tavoite on olla yli 40 miljoonassa, tehtaanjohtaja Niina Haapasalo luettelee.

Nature Line Cutlerin ensimmäiset askeleet ovat olleet menestystarina, muttei suinkaan silkkaa ruusuilla tanssimista, Haapasalo muistuttaa. Hän näkee kasvuyrityksen tulevaisuudessa paljon haasteita, hiottavaa ja kehitettävää.

-  Pitää olla koko ajan vähintään viisi askelta edellä tämän hetken tilanteeseen nähden. On huolehdittava siitä, ettei mikään pääse jarruttamaan kasvua. Selvä sekin, että kestävän kehityksen suunta, direktiivit ja muut lainsäädännölliset vaateet tulevat edelleen vauhdittamaan kasvuamme.

Kumppanuudet kunniassa

Nature Line Cutlery on tällä hetkellä Outokummun teollisuuskylän voimakkaimmin kasvava yritys. Tehtaanjohtaja Haapasalo kehuu yhteistyötä teollisuuskylän ja Outokummun kaupungin kanssa vuolaasti. 

-  Yhteistyö meille tärkeiden kumppanien – teollisuuskylän, kaupungin ja myös Business Joensuun – kanssa on ollut saumatonta. Meidät on huomioitu ja otettu mukaan tekemiseen ja kehittämiseen. Mainittakoon esimerkkeinä muun muassa Business Joensuun Hyvä muovi -kampanja ja käynnistyvä Outokummun alueellinen energiatehokkuusselvitys. 

Business Joensuun osaamista Nature Line on hyödyntänyt myös investointihankkeissaan sekä henkilöstö- ja rekrytointitarpeissa.  

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy
Kuvat: Jarno Artika