Yritystarinat

Lounaslistoilla maailmalle

Kirjoittanut Business Joensuu | Dec 10, 2020 6:29:00 AM

Kristofer Korhonen osasi viikoittain odottaa isänsä Mikko Korhosen puhelinsoittoa, ei tosin välttämättä kovin innokkaana. Edessä olisi jo vuosia jatkunut jokasunnuntainen rituaali, isän lounasravintolan listojen tekeminen ja niiden jakaminen verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan. Pikku hiljaa Korhosen kyllästyminen kasvoi kasvamistaan ja hän alkoi miettiä ratkaisua ongelmaan. Ongelmaan, joka näyttikin yhdistävän valtaosaa lounasravintoloista. Lounaslistoihin liittyvät toimintatavat alalla vaihtelivat wordilla ja excelillä tehdyistä tiedostoista käsinkirjoitettuihin ja askarreltuihin lippulappusiin. Lopulta Korhonen tiimeineen löysi ratkaisun ja samalla syntyi Pohjoismaihin tähtäävä startup-yritys.

Kaikki alkoi lounasravintoloista, joissa Korhonen pikkupoikana kulki kokkina ja keittiömestarina toimivan isänsä mukana. Välillä työt seurasivat kotiinkin, jossa koko perheen voimalla paistettiin 800 siikasultsinaa ja muurinpohjalettua Tarja Haloselle. Into työntekoon, yrittäjyyteen ja sen ainutlaatuisiin mahdollisuuksiin paisui kuin pullataikina. Mahdollisuuksia, niitä Korhonen alkoi myös nähdä ympärillään. Yrittäjyysura alkoi, kun Korhonen alkoi kehittää ja ylläpitää suomalaisten keskuudessa suosittua Minecraft-pelipalvelinta. Rahaliikenteen hoitamisen helpottamiseksi 17-vuotias Korhonen päätti perustaa toiminimen.

Vanhempiensa jalanjälkiä ravintola-alalle Korhonen ei päättänyt lukion jälkeen seurata vaan into verkkopalveluihin oli vienyt Korhosen täysin mukaansa. Hän alkoi opiskella tieto- ja viestintätekniikkaa Karelia-ammattikorkeakoulussa vuonna 2014. Verenperintönä kulkeva innostus yrittäjyyteen kuitenkin säilyi ja Korhosen yritystoiminta jatkui opintojen sivussa erilaisina tuntilaskutteisina keikkahommina yrityksiin esimerkiksi verkkosivujen, yritysilmeiden ja graafisten materiaalien parissa.

– Käytin yritystäni hyödyksi opinnoissani mahdollisimman paljon, esimerkiksi suurimman osan harjoittelusta tein omassa yrityksessä, samoin opinnäytetyönä syntyi Digipalveluita tuottavan yksinyrittäjän päiväkirja. Tavoitteeni oli koko ajan työllistää itseni yrityksessäni myös päätoimisesti opintojen päätyttyä. En koskaan nähnyt palkkatyötä houkuttelevana, harjoittelunkin keskeytin kahden kuukauden jälkeen kun tajusin että voin käyttää ajan oman yrityksen kautta tehtävään työhön ja saan siitä palkkaakin, kertoo Korhonen.

– Tulin työskentelemään Tiedepuistolle sattuman kautta. Osallistuin täällä vuonna 2017 koulutukseen, jossa tapasin tutun. Aloin työskennellä hänen yritykselleen auttaen verkkosivujen ylläpidossa. Työni oli melko katkonaista, työtä yhteen jos toiseenkin yritykseen. Sain siitä kuitenkin toimeentulon. Suurimpana haasteena koin omien palveluiden tuotteistamisen, kuvailee Korhonen yksinyrittäjän elämää.

Tarina jatkuu kuvan jälkeen

Yhteisestä vitsistä startupiksi

Yksi Korhosen asiakkaista tuolloin oli lounasravintola Cafe Pepén yrittäjäksi juuri ryhtynyt Korhosen isä, Mikko Korhonen. Pikkuhiljaa isänsä toimintaa seurannut Korhonen havaitsi, että lounaslistojen tekemisen vaikeus oli vain jäävuoren huippu ja ongelmaan näytti nivoutuvan useampikin epäkohta.

– Käytin joka sunnuntai pari tuntia aikaa lounaslistan miettimiseen. Muutosten tekeminen listaan oli hankalaa, jouduin aina soittamaan Kristoferin tekemään päivitykset. Työtunteja meni melkoisesti. Lisäksi kiertävien lounaslistojen tekeminen oli haastavaa, jouduin aina etsimään mitä milloinkin on tarjottu, selventää Mikko Korhonen.

Kristofer Korhosen opiskelukaveri Jani Gröhn seurasi sivusta jokaviikkoista lounaslista operaatiota ja kysyi eikö asiaan olisi jotain muuta vaihtoehtoa. Alkuun lounaslistapalvelun koodaus olikin Korhosen ja Gröhnin vitsillä heitetty idea. Kevään 2019 myötä kaverukset alkoivat kuitenkin etsiä lisää tietoa ja tehdä taustatyötä. Ideaa jalostettiin ja muokattiin syksyyn saakka, jolloin Korhonen otti yhteyttä Business Joensuun yritysvalmentajiin.

– Koska Business Joensuu sijaitsi Tiedepuistolla naapurissa, oli minun helppo mennä kysymään mitä mieltä he tästä ideasta olisivat. He näyttivät vihreää valoa ja aloimme suunnitella rahoitusta ja tulevaa tiimiä esikiihdyttämössä, kertoo Korhonen.

Lounastaja-nimen alla toimiva kaksikko saikin pian vahvistusta tiimiin kun he palkkasivat myyntiin siitä vastaavan henkilön. Samalla Korhosesta tuli ensimmäistä kertaa esimies. Esikiihdyttämöstä Lounastaja jatkoi kiihdyttämövaiheeseen ja samanaikaisesti Korhonen kävi myös GROW-kasvuvalmennusta, jossa yrityksen kasvusuunnitelmaa hiottiin ja Korhosen johtamistaitoja sparrattiin. Kiihdyttämössä toimiminen jatkuu niin kauan kuin tarve vaatii. Tuona aikana Lounastajalla on käytössään yritysvalmentajan säännöllinen tuki sekä toimitilat neuvotteluhuoneineen Tiedepuistolla.

– Ilman Business Joensuun tukea olisimme varmasti Janin kanssa kaksin vain yrittäneet voittaa ravintolat yksi kerrallaan asiakkaiksemme. Yritysvalmentajat näkivät potentiaalin tähdätä paljon laajemmin liikenteeseen. Heillä on isosti talouspuolen osaamista, jota itsellämme ei ole. Lisäksi saimme selkeät stepit etenemiseen ja pohdimme mahdollisia kompastuskiviä, jolloin on mahdollista varautua niihin etukäteen, toteaa Korhonen.

Pitkää tulevaisuutta rakentamassa

Business Finlandilta saatu Tempo-rahoitus teki mahdolliseksi tuotteen huolellisen asiakaspilotoinnin. Mukaan testaukseen tuli kolme joensuulaista ravintolayritystä, joiden kanssa Lounastajaa on viety eteenpäin. Tarkoitus on, että Suomessa Lounastajan käytöstä tulee standardi, sitten valloitetaan Pohjoismaat.

– Täällä kaikkialla Pohjoismaissa vallitsee aika samantyyppinen lounaskulttuuri. Olemme tehneet esiselvitystä Ruotsissa ja markkinat vaikuttavat lupaavilta. Ravintola-ala on kuitenkin perinteikästä, joskus pään kääntäminen on vaikeaa kun on totuttu tiettyihin toimintatapoihin. Olemme saaneet palautetta, että Lounastajaa käyttämällä työaikaa voi säästyä jopa 20 tuntia kuukaudessa, kertoo Korhonen ja sanoo parasta yrittäjyydessä olevankin mahdollisuus tarjota apu oikeaan ongelmaan.

– Tarvitsemme visionäärejä, kehityshenkisiä ihmisiä. Saimme neuvonantajaksemme ja yhteistyökumppaniksemme tällaisen, Suomen arvostetuimpiin kuuluvan kokin Matti Jämsénin. Ala koki suuren menetyksen kun hän alkusyksyllä kuoli yllättäen, jatkaa Korhonen.

Yritysmentorin menetyksen ja siitä seuranneen ison järkytyksen tai koronakevään ravintolatoiminnassa tapahtuneen hiipumisen ei ole annettu lamauttaa toimintaa, mutta aikaa myös omaan jaksamiseen on pysäyttävien uutisten jälkeen otettu enemmän. Usko tulevaisuuteen ja Lounastajan menestymisen mahdollisuuksiin innostaa. Korhonen haluaa olla rakentamassa pitkää tulevaisuutta ja ennen kaikkea muuttaa alan kankeitakin toimintatapoja. Visioissaan Korhonen näkee Lounastajan tiimin muodostuvan noin paristakymmenestä ihmisestä ja raottaa samalla muista mahdollisesti tuotteeseen tulevista ravintola-alaa helpottavista ominaisuuksista.

Lounastaja on valittu finalistiksi ravintola-alan vuoden huippuihin, PRO-gaalan innovaatiosarjaan. On selvää, että Lounastaja on juuri Korhoselle sopiva soppa, jonka raaka-aineita ovat oman lapsuuden kokemukset keittiöistä, intohimo teknologiaan ja verkkopalveluihin, toimiminen yrittäjänä ja mahdollisuudet tehdä jotain täysin uutta ja mullistavaa.

Ilman yritysvalmentajien sparrausta olisimme yrittäneet voittaa asiakkaat yksi kerrallaan.

Lounastaja

  • Lounaslistojen tekemiseen ja julkaisuun tarkoitettu sovellus
  • Sovelluskehittäjä Jani Gröhn ja myyjä Niko Lindfors
  • Kiihdyttämövaiheen startup-yritys
  • Työllistää 3 henkilöä
  • https://lounastaja.fi/

Kiinnostuitko? Tutustu palveluihin

Yrityskiihdyttämöstä kasvua

Kasvuvalmennus

 

Tämän mahdollistivat GROW-kasvuvalmennuksen kumppaneina Euroopan Unioni, Euroopan Aluekehitysrahasto EAKR ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitto.