Kolmatta kertaa järjestetty SOHJO -bisnestapahtuma oheisohjelmineen on ennätysvauhtia kasvanut merkittäväksi yritystapahtumaksi. Perjantaina 14. maaliskuuta SOHJOn loppuunmyyty pääpäivä veti Original Sokos Hotel Kimmeliin noin kuusisataa osallistujaa.
Tulevaisuuden, teknologian ja luovuuden ajankohtaisiin teemoihin pureutuvien inspiroivien keynote-puheenvuorojen ja paneelikeskustelujen lisäksi päivä tarjosi vieraille useita mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Osallistujia SOHJO houkutteli tänä vuonna entistä enemmän myös alueen ulkopuolelta.
Valokuvaaja ja journalisti Meeri Koutaniemi oli yksi SOHJOn pääpuhujista. Koutaniemen koskettava puheenvuoro rohkeudesta ja aitojen kohtaamisten merkityksestä toi inhimillisen tekijän teknologiapainotteiseen ohjelmaan ja kannusti myös kuulijoita kohtaamisiin päivän aikana. Koutaniemi itse kertoi olleensa vaikuttunut Joensuun välittömästä ja lämpimästä ilmapiiristä. Puheenvuoro sai erityisen paljon kiitosta myös tapahtuman asiakaspalautteissa.
Myös Pohjois-Karjalasta lähtöisin olevan Kim Väisäsen puheenvuoro sai paljon kiitosta ja herätteli kuulijoita pohtimaan johtajuutta alati muuttuvassa oikeiden ihmisten ja oikeiden paikkojen pelissä. Rohkeaan tyyliinsä puhunut Väisänen muun muassa kehotti johtajia piittaamaan, puuttumaan ja päättämään, mutta jättämään väliin yrityksen perustamisen ystävien kanssa.
Uutena ajankohtaisena teemana SOHJOssa oli kyberturvallisuus, joka toi tapahtumaan kansainvälisiä puhujia. Yhdysvaltalainen kyberrikollisuuden tutkija Michael Roberts sekä digiturvallisuuden asiantuntija Anett Numa Virosta ottivat osaa paneelikeskusteluun hybridiuhkista NATO:n itärajalla. Elokuvaohjaaja Ari Matikainen oli tapahtumassa kuvaamassa dokumenttielokuvaa, jossa Numa on yksi seurattavista henkilöistä.
Tapahtuma toi Joensuuhun myös täysin uudenlaisen pitchauskilpailun, johon oli ennakkoon hakeneiden joukosta valittu kuusi liikeideaa. Leijonan luolan sijaan kilpailijat astuivat Suden Suuhun, Suomen kovimpien enkelisijoittajien ja startup -asiantuntijoiden eteen. Kilpailun voiton veivät Peter Zorve ja Olusegun Akinyemi innovatiivisella koulutusteknologian EduZolve -yrityksellään.
”Puheenvuorot olivat innostavia ja käsittelivät tapahtuman teemaa laajasti. Suden suu -kilpailu oli mielenkiintoinen ja toi hienosti esille uusia businessideoita.” -asiakaspalaute
Pääpäivän ympärillä järjestettiin useita oheistapahtumia, kuten Aalto Yliopiston Radical Creatives -dokumenttielokuvan näytös, luksusjahtialan mahdollisuuksia käsittelevä tilaisuus, opiskelijatapahtuma MIOPIA, Rockcamp Joensuun toiminnan käynnistänyt Alexander Kuoppalan (Children of Bodom) sähkökitaraklinikka ja Yrittäjien aamupala.
Suurin oheistapahtuma oli Itä-Suomen yliopiston kampuksella järjestetty kaksipäiväinen SOHJO HACKS -kansainvälinen hackathon, johon saatiin lähes 90 hakemusta yhdeksästä eri maasta. Valitut tiimit ratkaisivat innovaatiohaasteita, joita ovat antaneet muun muassa Kelluu, Nanocomp ja Joensuun kaupunki. Tuloksena syntyi muun muassa uusi käyttösuunnitelma Schjerfbeck -talolle sekä digitaalinen leikkipuisto -yhteisöllinen taideinstallaatio kaupunkikeskustaan.
Tapahtumassa tehtiin yhteistyökumppani Vibe Visionin fiilismittausta ja vastauksissa päällimmäinen tunne oli innostuneisuus, joka välittyy myös SOHJOn palautekyselyn tuloksissa. SOHJOn ainutlaatuisessa tunnelmassa oli mukava tavata tuttuja ja luoda uusia tuttavuuksia, asiakkuuksia ja kumppanuuksia. SOHJOssa oli tänä vuonna käytössä myös Tavata-tapaamisjärjestelmä, jossa tapaamisia pystyi solmimaan jo ennen tapahtumaa.
”Parasta tapahtumassa oli päästä tapaamaan ihmisiä ja sopia tapaamisia, sekä tutustua erilaisiin yrityksiin.” -asiakaspalaute
”Kohtaamiset, hyvä osallistujamäärä ja tällaisen tapahtuman järjestäminen Joensuuhun on upea juttu.” -asiakaspalaute
Business Joensuu on tapahtuman pääjärjestäjä, mutta SOHJOn kasvu on ollut mahdollista yli kolmenkymmenen yhteistyökumppanin ansiosta. Itä-Suomen Yliopisto oli yksi tapahtuman pääyhteistyökumppaneista, Riveria oli paikan päällä esittelemässä media-alan koulutusohjelmia ja Karelia ammattikorkeakoulun opiskelijat osallistuivat kurssityönään tapahtuman ennakkomarkkinointiin.
Myös yritykset lähtivät hienosti mukaan rakentamaan tapahtumaa. Esimerkiksi nimipassit ja visuaalista materiaalia tapahtumaan sponsoroi Brändpa ja sekä tapahtuman avausvideon että after movien toteutti Brainyday yhteistyössä STC Tuotannon kanssa. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa PKO oli myös tapahtuman tärkeä yhteistyökumppani. Onnistuakseen SOHJOn kaltainen tapahtuma tarvitseekin sekä julkisen että koulutus- ja yrityssektorin yhteistyötä myös jatkossa.
Yhteistyökumppanien ja vapaaehtoisten määrä ja sitoutuminen osoittavat, että Joensuussa on tilaa ja tarvetta SOHJOn kaltaiselle eri toimialoja yhdistävälle, vahvasti tulevaisuuteen katsovalle korkeatasoiselle bisnestapahtumalle, iloitsee tapahtumatiimiä jo toista vuotta luotsannut Pinja Konttinen Business Joensuusta
”Yleisfiilis, oli "suuren maailman fiilis", kansainvälisen tason tapahtuma. Myös puhujat, kuten Meeri Koutaniemi oli vaikuttava. Kohtaamiset muiden osallistujien kanssa. Ihana tapahtuma.” -asiakaspalaute
Kolme vuotta sitten pilotoidusta luovien alojen verkostoitumistapahtumasta alkunsa saanut SOHJO on kasvanut oikeaan suuntaan. Luovuus on edelleen tapahtumaa läpileikkaava voima; luovan osaamisen ja uusien näkökulmien tuominen eri toimialoille on SOHJOn parasta ydintä, kertoo tapahtumaa jo kolmatta kertaa järjestävä Perttu Mutka, joka tänä vuonna vastasi SOHJOn luovien alojen ohjelmasta.
Päivän ohjelman jälkeen SOHJO jatkui vielä virallisen after partyn merkeissä yökerho Las Palmasissa, jossa esiintyi teatteriryhmä Rajatapaus ja verkostoitumisbingossa toisilleen tutuksi tullut SOHJO-kansa tanssi pikkutunneille saakka.
SOHJO 2025 After Movie
After Movie: Brainyday ja STC Tuotanto
SOHJO 2025 järjestettiin Business Joensuun Luovan alan kilpailuedellytysten vahvistaminen ja ICT Hub Joensuu -projektien yhteisenä toimenpiteenä. Projekteja osarahoittavat Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto ja Euroopan Unioni.
Teksti: Anne-Maria Kankaisto / Business Joensuu
Kuvat: Harri Säynevirta