Useissa Suomen kaupungeissa vieraillut Päälliköt lavalla -kiertue pysähtyi helmikuun alussa Joensuussa. Tilaisuudessa jaettiin tietoa suomalaisyritysten mahdollisuuksista ja haasteista Yhdysvaltain markkinoilla. Lavalle nousivat Washingtonin suurlähettiläs Mikko Hautala, Los Angelesin pääkonsuli Okko-Pekka Salmimies, New Yorkin pääkonsuli Jarmo Sareva sekä Business Finlandin Pohjois-Amerikan aluejohtaja Juhani Sirén.
Rennosti keskustellen edennyt tilaisuus keskittyi erityisesti siihen, millaisia kaupallisia mahdollisuuksia Yhdysvallat tarjoaa Pohjois-Karjalan vientiyrityksille, ja millaisin toimenpitein markkina avautuu uudelle toimijalle. Tapahtumaan osallistui laaja joukko maakunnan elinkeinoelämän kehittäjiä ja yritysten edustajia.
Washingtonin suurlähettiläs Mikko Hautalan mukaan Yhdysvaltain talouskasvu ja sen synnyttämä kysyntä tekevät markkinasta erityisen mielenkiintoisen juuri nyt.
– Venäjän markkinan pysähdyttyä uutta kauppaa haetaan nyt lännestä, joten halusimme ehdottomasti tulla keskustelemaan ja kertomaan aiheesta maakuntiin, Hautala kertoo.
Los Angelesin pääkonsuli Okko-Pekka Salmimiehen mukaan erityisesti vihreä ja digitaalinen siirtymä luovat tällä hetkellä uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
– Esimerkiksi Kaliforniassa vihreän siirtymän ja digitaalisuuden tavoitteissa ollaan kunnianhimoisia. Alueen autokannasta täyssähköautoja on jo nyt noin 20 prosenttia, ja vuonna 2035 osavaltiossa astuu voimaan polttomoottorikielto. Myös rakentamisessa etsitään entistä kestävämpiä keinoja ja siihen liittyvää osaamista, Salmimies kertoo.
New Yorkin pääkonsuli Jarmo Sareva muistutti, että Yhdysvaltain markkina on sosioekonomisesti, kulttuurisesti ja maantieteellisesti monipuolinen mosaiikki, ja markkinan suuren koon ansiosta pienikin kohderyhmä voi muodostua merkittäväksi.
– Yksi Yhdysvaltain markkinassa menestyminen peruspilari on sosiaalisuus. Pohjoiskarjalainen välitön sosiaalisuus on suuri etu kaupankäynnissä yhdysvaltalaisten kanssa, Sareva toteaa.
Tilaisuuteen osallistui lähes 100 elinkeinoelämän ja yritysten edustajaa pääasiassa Joensuun seudulta.
Business Finlandin Pohjois-Amerikan aluejohtaja Juhani Sirén arvioi, että markkinoille asettuminen kestää keskimäärin kolmesta viiteen vuotta.
– Erityisen merkittävässä roolissa on arvolupaus. Yhdysvalloissa ei osteta tuotetta, vaan ratkaisu ongelmaan, joten brändiin ja tarinankerrontaan tulee kiinnittää huomiota, Sirén korostaa.
Yleensä suurimmat kompastuskivet liittyvät myyntiin ja markkinointiin. Perisuomalaisen vaatimattomuuden sijaan pitäisi pystyä välittämään vahvaa tarinaa tarjoamansa ratkaisun erinomaisuudesta. Tuotteiden laatu ja kilpailukyky on korkealla tasolla, mutta loistavat tekniset ominaisuudet eivät riitä, jos kaupallistaminen ja esimerkiksi markkinoille asettumisen rahoitus tuottavat haasteita. Myös paikallisiin rekrytointeihin kannattaa panostaa aikaa ja rahaa.
– Isokin pörssiyhtiö Suomessa on Yhdysvaltain mittakaavassa pk-yritys, joten brändinrakennus vaatii aikaa, rahaa ja osaavaa henkilökuntaa. Yhdysvaltain markkinoille ei kannata yrittää yksin. Esimerkiksi Business Finlandin tukea on saatavilla sekä Suomessa että paikan päällä Yhdysvalloissa, Sirén muistuttaa.
Joensuun seudulla toimii useita merkittäviä yhdysvaltalaisomisteisia yrityksiä, kuten John Deere, Thermo Fisher Scientific sekä Phillips-Medisize. Myös tilaisuuteen osallistuneiden joukossa oli useita yrityksiä, jotka jo toimivat Yhdysvalloissa, vievät tuotteitaan Yhdysvaltoihin tai suunnittelevat uusille markkinoille laajentumista.
Kysymyksiä ja keskustelua heräsi muun muassa oikean sijainnin löytämiseen, tuotteen kilpailukykyyn sekä rahoitukseen liittyen. Keskustelujen perusteella moni yritys sai uutta tietoa ja intoa Amerikan valloitukseen, ja neuvottelut jatkuvat kunkin yrityksen yksilöllisen tilanteen mukaan. Vaikka alkuvaiheessa kysymyksiä voi olla ilmassa enemmän kuin vastauksia, apua on tarjolla monipuolisesti myös paikallisella tasolla.
Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä Business Finland, Finnvera, Ulkoministeriö, Pohjois-Karjalan ELY-keskus, Business Joensuu, Pohjois-Karjalan kauppakamari ja Joensuun kaupunki.
Teksti: Anne Kokkonen / Joensuun kaupunki. Kuvat: Business Joensuu